Rabu, 16 September 2009

Cat Minyak...

CONTOH-CONTOH GAMBAR CATAN YANG PELBAGAI TEKNIK







CAT MINYAK


1. Cat minyak merupakan sejenis pewarna yang lambat kering yang mengandungi sejumlah kecil partikel pigment terapung dalam pelarut ringan selain daripada air. Cat minyak telah digunakan di England seawal abad ke 13 bagi hiasan mudah, tetapi tidak digunak pakai secara meluas bagi tujuan artistik sehingga abad ke 15. Kegunaan moden paling meluas bagi cat minyak adalah kegunaan harian, di mana ciri-ciri tahan lasak dan warna terang menjadikannya digemari bagi kegunaan dalaman dan luaran.

2.Ciri-ciri catan ialah lambat kering bagi minyak organik diketahui secara meluas oleh pelukis awal. Bagaimanapun, kesukaran mendapatkan dan menggunakan bahan ini menjadikan ia jarang digunakan. Bagaimanapun, apabila kecenderungan umum bagi realism meningkat, warna tempera kekurangan. Artis Flemish menggabungkan lukisan tempera dan oil sekitar 1400-an, tetapi menjelang 1600s lukisan easel dalam cat minyak sepenuhnya menjadi biasa, menggunakan teknik dan bahan yang sama seperti hari ini.

3. Cat minyak mengandungi bahan pewarna yang penuh, terdapat penjilid umumnya minyak biji rami atau ming kering, dan lain-lain selain itu juga ia mengandungi minyak seperti minyak bunga matahari kering atau minyak walnut. Kebiasaan cat minyak disapu atas kain kanvas yang digunakan bersama dengan turpentine dan minyak linseed bagi mencairkan warna tersebut. Set pemanas warna minyak mempunyai sifat atau ciri-ciri yang sama dengan cat minyak tetapi cat dibahagian atasnya berada dalam keadaan yang lembab dan dijalankan dalam masa yang tidak tetap sehingga dipulihkan oleh haba pemanas. Dalam keadaan kepanasan yang biasa sentatik minyak bersama ciri haba pemulihan digunakan sebagai penjilid.

4. Sifat cat minyak
- Pewarna cat minyak menggunakan bahantaranya turpentine.
- Ia menggunakan linsid oil( minyak biji rami) sebagai pengilat dalam lukisan.
- Dalam cat minyak ia boleh membuat berbagai kesan, tetapi sesuai untuk kesan tegap
- Cat minyak ini juga lambat untuk kering
- Menggunakan kain kanvas untuk mencatan
- Berus jenis keras atau pisau palit


5. BERUS

Mengikut tradisi, berus cat minyak mempunyai pemegang yang tirus atau runcing yang panjang, yang membolehkan para pelukis melukis secara adanya jarak daripada kanvas. Berus cat minyak biasanya menggunakan bahan fiber semulajadi yang lembut, seperti bajer dan sable, dan sintetik fiber yang lembut. Pewarna berus yang sintetik, kerap kali terdiri daripada warna emas yang kemerah-merahan atau kesannya tersorok.
Lukisan cat minyak juga menggunakan berus sintetik yang kuat dan meremang bagi mengendalikan akrilik. Dick Blick memanggil berus ini dengan nama ‘Acrylic and Oil Brushes’. Walau bagaimanapun, lukisan akrilik patut mengelak daripada penggunaan berus pada ruangan ini dengan akrilik, kerana ianya terlalu tajam pada fiber semulajadi yang halus dan bersepadu.

6. Georgian Oil Brushes Fan

Sesuai untuk kerja yang menggunakan cat minyak atau akrilik, ianya mampu dibeli; harga berus Daler – Rowney memepunyai panca berjanggut, yang mana membolehkan pengawalan goresan yang lebih baik. Saduran – nikel yang panjang teratur menunjukkan bahawa keunikan pemegang pelbagai warnanya sesuai untuk kerja-kerja seni.
Tiada dua pemegang sekaligus, tapi setiap berus mempunyai jaminan. Baik golongan professional, pelajar, dan juga golongan yang baru belajar, selesa menggunakan berus ‘Georgian’ ini yang sememangnya menawarkan kualiti yang baik dan nilai yang luar biasa.

7. Bright

Bulunya rata, ukuran bulu berusnya – pendek, biasanya mempunyai pemegangnya yang panjang. Ukuran panjang dan lebar kepala berus adalah sama. Ianya sesuai digunakan untuk kerja yang pendek, mengawal goresan, dan dengan warna yang tebal atau berat.

8. Fan

Bulunya rata, dan juga mengembang. Bulu yang semulajadi lebih sesuai untuk paduan yang lembut dan kerja-kerja yang sintetik bagi kesan yang bertekstur. Biasanya digunakan bagi melicinkan dan menyatupadukan, kesan yang baik dan bertekstur. Medianya ialah akrilik dan ‘decorative’.

9. Filbert

Tebal, bulunya rata dan berbentuk bujur , pertengahan kepada bulu yang panjang, pemegangnya panjang. Bulu semulajadinya lebih sesuai untuk kesepaduan kerana bulunya akan bergabung bersama apabila basah. Dengan matanya yang bulat dan lembut, berus ini sesuai untuk kerja-kerja melukis figurative dan untuk kesepaduan.

10. Flat

Bulunya rata, hujungnya berbentuk segi empat sama, pertengahan kepada bulu yang panjang. Menyediakan sebahagian kapasiti warna dan gerakan yang mudah. Digunakan untuk garisan tebal, sapuan goresan atau untuk garisan yang baik. Tampalan tebal digunakan untuk lukisan yang tebal.
Pointed Round
Lebih sempit atau tidak lebar berbanding berus bulat yang standard. Bulunya bulat, tipnya tajam. Bulu yang semulajadi tajam. Ia digunakan untuk keseluruhan yang baik, garisan yang baik, bintik atau tompok, dan ‘retouching’.

11. Round

Bulunya bulat, tipnya bulat atau tajam. Ia boleh didapati dalam pelbagai saiz, kelebaran, dan pelbagai harga. Digunakan secara menyeluruh, ‘wash’, memenuhi, dan tinggi untuk garisan yang tebal. Ia merupakan berus kegemaran bagi orang yang baru belajar untuk kerja-kerja seni.

TEKNIK-TEKNIK CAT MINYAK...

1. Teknik Titik (Pointilistic)

Titikan warna dikenakan pada permukaan untuk membentuk tindanan titik-titik warna. Jika dilihat dari jarak yang jauh, titik-titik warna akan bergabung dan menghasilkan warna baharu. Kesan ini terhasil daripada campuran warna secara optikal.

2. Teknik Glazing

Teknik ini menunjukkan kesan seolah-olah kilauan berkaca yang lut sinar. Teknik ini memberikan kesan warna pada catan dengan cara menindih lapisan warna gelap yang lut sinar ke atas warna yang lebih cerah yang telah kering.

3. Teknik Scambling

Dalam teknik ini, warna disapu secara opaque ke atas lapisan yang sebelumnya yang mana boleh disapu secara rata, lut sinar, atau impasto. Ciri penting dalam teknik ini dapat dilihat mampu ditonjolkan melalui cara yang berbeza. Teknik Scumbling boleh diperoleh dengan cara menyapu warna terang atas permukaan gelap atau gelap atas permukaan terang. Ia boleh dilapiskan dengan menggunakan berus atau tompokan dengan kain buruk atau jari. Ia menggunakan berus yang terkawal, menggunakan lapisan warna.

4. Teknik Alla Prima ( Direct painting)

Teknik ini merujuk cara di mana artis perlu mewarna secara tepat dan spontan dengan sapuan warna terus dari tiub. Teknik ini sesuai untuk artis yang menghasilkan catan di luar bangunan kerana tekniknya terus dan spontan. Setiap palitan warna perlu tepat kerana dalam teknik ini, taida lapisan kedua.

5. Teknik Impasto

Teknik ini mengaplikasikan penggunaan warna tebal dan banyak yang mana ia kontra dengan teknik glazing atau teknik scumbling. Warna yang tebal mengekalkan kesan sapuan berus atau palitan pisau palet (palette knife). Teknik impasto sering digunakan dalam catan alla prima apabila cat yang sapuan tebal dan sapuan berus yang cepat membenarkan catan itu disiapkan dengan cepat.

6. Teknik Hard Edge

Ia merupakan teknik yang menggunakan ‘masking tape’ untuk memisahkan warna yang mana hasilnya menampakkan catan seperti dipotong-potong.

1 ulasan: